Canon har ikke haft indflydelse på denne test af Canon RF 10-20 mm F4 L IS STM. Canon har heller ikke haft teksten til gennemsyn inden offentliggørelsen her på SDFs hjemmeside. Testen er en del af en aftale om støtte til SDF, hvori der indgår annoncering i Dansk Fotografi og på sdf.dk samt test af objektiver. Testen er udført af Allan V. Jensen, Næstved Fotoklub.
Lars Andreassen, formand for SDF
Canon RF 10-20mm F4 L IS STM
Fototeknisk er dette objektiv let at bruge. Man kan næsten ikke undgå at få billeder med en meget høj teknisk kvalitet. Det er derfor et kvalificeret redskab i de særlige situationer, hvor et motiv kalder på en ekstra kraftig vindvinkeloptagelse. Objektivet er udført i professionel kvalitet, selvom den sårbare frontlinse beskyttes af et dæksel, der har en noget skrabet udførelse.
Canon Danmark og SDF har i ca. 14 dage givet mig mulighed for at teste det nye Canon RF 10 - 20mm F4 L IS STM ultra vidvinkel zoomobjektiv. Jeg har i en brugertest brugt det til praktisk fotografi på fototure til forskellige lokaliteter. Det er derfor ikke en systematisk test af alle funktioner og tekniske specifikationer. Uafhængige tekniske tests kan findes på internettet. Specifikationer, funktioner og billeder af objektivet er tilgængelige på Canons hjemmeside. Min brugertest har omfattet optagelse af fotografier, ikke video.
Objektivet, der kan anvendes på Canons spejlløse kameraer, er overraskende lille og let med en vægt på lidt under 600 g. Monteret på et Canon R5, som er den kombination, jeg har brugt, er der tale om et balanceret system, som er behageligt at gå rundt med. Objektivet har en effektiv billedstabilisering, hvilket er usædvanligt for en så kraftig vidvinkel, og vel egentlig ikke set før. Det betyder imidlertid, at man roligt kan bruge lange lukkertider. Jeg har brugt 1/10 - 1/20 sekund håndholdt uden problemer. Man kan utvivlsomt anvende endnu længere lukkertider uden behov for stativ. Sammen med de korte brændvidder betyder det, at man samtidig kan anvende ret små blændeåbninger og alligevel opnå en stor dybdeskarphed, også ved lav ISO-indstilling. Det er egentlig kun, hvis man ønsker at begrænse dybdeskarpheden, at man skal tænke nærmere over blændeindstillingen.
I praktisk brug har jeg oplevet, at objektivt er overraskende skarpt over hele billedfladen ved alle brændvidder og blændeåbninger. Der er ingen tegn på såkaldt tøndefortegning, som ellers kan forventes for kraftige vidvinkelobjektiver. Det forudsætter dog den digitale korrektion, der sker i kameraet ved jpeg-optagelser eller ved konvertering i billedbehandlingsprogrammer. Raw-filer, der ikke har været gennem denne konvertering, har ved 10 mm brændvidden en kraftig vignettering og tøndefortegning (billedet buler ud på midten). Begge fænomener forsvinder helt i billedbehandlingen og er fraværende ved længere brændvidder end 10 mm. Jeg oplevede, at objektivet med digital konvertering leverer en perfekt farvegengivelse over hele billedfladen - også i hjørnerne. Det samlede resultat er, at objektivet i praktisk brug leverer meget flotte og skarpe billeder uden fortegning og farvefejl i hele zoom-området.
Frontlinsen kan ikke beskyttes med et filter. Den er derfor sårbar og tiltrækker let støv. Derfor er det i praksis nødvendigt at lade det medfølgende beskyttelsesdæksel sidde på objektivet, når man bevæger sig rundt. Det er lidt upraktisk, men svært at undgå for objektiver af denne type, som i sagens natur har den udsatte bulede frontlinse. Dækslet har en noget skrabet udførelse, når man betænker, at der er tale om et professionelt objektiv med en prisseddel på mere end 20.000 kr.
Som de øvrige RF-objektiver har dette en lækker udførelse i solid plastik. Betjeningsringe og funktionsknapper har en behagelig og solid bevægelse, som bekræfter, at der her er tale om et professionelt objektiv. En nærmere beskrivelse af betjeningsmulighederne kan findes på Canons hjemmeside eller i de mange tests, der findes på internettet.
Det er langt fra alle motiver, der er velegnede til kraftige vidvinkelobjektiver. Jeg har haft stor glæde af at eksperimentere med dette objektiv på landskabsmotiver og bygninger. Når motivet er rigtigt, kan man få spektakulære resultater, men man skal være forberedt på, at motivets forgrund helt dominerer det færdige billede, mens baggrunden forsvinder ud i ingenting. Det er derfor ikke et objektiv, man normalt vil anvende som standard på en fototur i byen eller i landskabet, men har man råd til at have det liggende i tasken, kan det i de rette situationer være forskellen mellem et ordinært billede og et, der bliver noget særligt.
Jeg har afprøvet objektivet i udendørs miljøer, men objektivet er utvivlsomt også enhver ejendomsmæglers drøm, fordi det kan få et spisekammer til at ligne en riddersal. Arkitekturfotografer vil have stor glæde af muligheden for i nogle situationer at kunne rumme en hel bygning eller et helt rum i en enkelt billedramme. Men skal dog være opmærksom på, at jo kortere brændvidder, man anvender, jo kraftigere bliver de styrtende linjer, hvis ikke kameraet holdes vandret.
Jeg har indsat nogle billeder, hvor der er brugt objektivets mest ekstreme brændvidde på 10 mm. De er ikke beskåret, men en horisont kan være rettet op. Billederne er optaget i raw-format. Derfor har jeg udført en almindelig justering af lys og skygge mv., som for jpeg-optagelser ville ske i kameraet. På min hjemmeside www.allanvjensen.dk har jeg samlet lidt flere eksempler, også ved andre brændvidder.
Allan V. Jensen, Næstved Fotoklub.