For nylig blev gamle pressefotos af et tomt norsk hospital brugt til at bringe en historie om minimal udbredelse af Coronavirus i Norge.

Billederne var sande. Hospitalerne var tomme. Men ikke i en 2020-kontekst og ikke på grund af Covid-19. Den slags fotomisbrug vil en ny database gøre op med. Initiativet hedder Truthmark og modtages varmt af internationale fotografer.

København, den 2. juli 2020 – En professionel fotograf drives altid af at vise et sandt billede af den verden, der opleves gennem objektivet. Et bestemt billede, fra en bestemt tid, i en bestemt kontekst.
Desværre er der en stigende tendens til, at fotografernes billeder bliver misbrugt. De bliver hevet ud af deres kontekst og bliver brugt til at fortælle en anden historie, end intentionen var. Kameraproducenten, Canon Nordic, står bag initiativet, Truthmark, der sikrer, at fotografernes billeder fremadrettet hænger uløseligt sammen med den sande historie bag billedet.

”Billeder kan let blive brugt til de helt forkerte formål – og der er ikke noget, der er mere frustrerende for en fotograf. Vi forsøger konstant at forhindre det, men det sker igen og igen. Hvis vi kunne blive forsikret om, at vores billeder altid bliver brugt i den rette kontekst, så ville vi være langt i kampen mod fake news” siger Ivor Prickett, dobbelt World Press-vindende freelance fotojournalist.

Canon Nordic vil gøre op med udsagn som Ivor Pricketts ved at hjælpe fotografer med at sikre deres fortællinger. Initiativet, TruthMark, er således en international database, hvor fotografer kan dele billeder, og medier og private kan læse de rigtige historier bag billederne – billeder, som via teknologi, hænger sammen med de sande historier, der lægger bag.

”Hos Canon Nordic møder vi ofte fotografer, som Ivor Prickett, der har oplevet at få misbrugt sine billeder. Både af medier og af private personer. Med Truthmark vil vi bremse denne udvikling og bidrage med en løsning på problemet. I en global kontekst fortjener vi at få den sande historie – måske mere nu, end nogensinde før. Og det er det, Truthmark skal bidrage til”, siger Jenni Lindström, Marketing Director hos Canon Nordic.

Vi skal passe på sandheden – et billede ad gangen.
For at hjælpe fotografer med at sikre, at deres billeder bliver brugt i den rette kontekst, har Canon Nordic skabt et forfalskningssikret online værktøj, hvor fotografer kan mærke deres billeder med den sande historie bag ved hjælp af helt særlige digitale aftryk. Via en simpel metode, kan både fotografer og læsere nu sikre sig, at den sande historie følger det billede, som de finder på platformen.

Sådan fungerer Truthmark for fotograferne:
1. Log in på https://truthmark.pictures/
2. Opret en profil
3. Drag and drop dit billede, og skriv historien bag billedet
4. Billedet bliver nu tilføjet til databasen med sit unikke digitale aftryk, som sørger for at billedet altid følges af den sande historie bag.
Canon Nordic forventer, at initiativet vil bidrage til at reducere globalt misbrug af billeder i fremtiden.

For mere information om Truthmark: https://truthmark.pictures/

IVOR PRICKETT


Most recently Ivor’s work has focused on the fight to defeat ISIS in Iraq and Syria. Working exclusively for the The New York Times he spent months on the ground reporting in both words and pictures.
His work in Iraq and Syria has earned him multiple World Press Photo Awards and in 2018 he was named as a Pulitzer finalist. The entire body of work titled ‘End of the Caliphate’ was released as a book by renowned German publisher Steidl in June 2019.


Based in Middle East since 2009, Ivor documented the 'Arab Spring' uprisings in Egypt and Libya, working simultaneously on editorial assignments and his own long term projects. In 2012 he was selected for the World Press Photo Joop swart Masterclass, named as FOAM Talent and selected by PDN for their 30 under 30 list.


Travelling to more than ten countries between 2012 and 2015 he documented the Syrian refugee crisis in the region as well as Europe, working closely in collaboration with UNHCR to produce a comprehensive study of the greatest humanitarian crisis in recent history.


With a particular interest in the aftermath of war and its humanitarian consequences, his early projects focused on stories of displaced people throughout the Balkans and Caucasus.
Ivor’s work has been recognised through a number of prestigious awards including The World Press Photo, The Pulitzer Prizes, The Overseas Press Club Awards, Pictures of the Year International, Foam Talent, The Taylor Wessing Portrait Prize and The Ian Parry Scholarship. Most recently he was shortlisted for the Prix Pictet 2019 cycle and his work is currently touring the globe as part of the group exhibition.


His pictures have been exhibited widely at institutions such as The Victoria and Albert Museum, Sothebys, Foam Gallery and The National Portrait Gallery London. He is represented by Panos Pictures in London and he is a European Canon Ambassador. Prickett holds a degree in Documentary Photography from the University of Wales Newport.

 

We use cookies
Vi anvender cookies på vores hjemmeside. Nogle af dem er essentielle for driften af ​​sitet, mens andre hjælper os med at forbedre denne side og brugeroplevelsen (sporingscookies). Du kan selv beslutte, om du ønsker at tillade cookies eller ej. Bemærk venligst, at hvis du afviser dem, kan du muligvis ikke bruge alle funktionerne på sitet.