Billedtrends, der vil forme det, vi ser og skaber i 2021

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Fra fremadskuende teknologi til nostalgi - Canon deler sine tanker om foto-, video- og printtrends.

2020 har været et specielt år. Vi har været nødt til at ændre den måde, vi lever, arbejder og omgås, og kølvandet på 2020 vil være med os i de kommende år. Det ser ud til, at vi skal leve med uforudsigelighed og usikkerhed fremad, selvom der nu er håb i sigte. Men hvad betyder det for billedteknologi? Canon har set fremad og identificeret fem nøgletendenser, der vil forme det, vi ser i 2021.

Susie Donaldson, ITCG europæisk marketingdirektør for Canon EMEA, siger følgende om tendenser: ”Ser vi frem til 2021 ser vi en række tendenser, der vil påvirke billedteknologi - fra hvordan vi bruger medier og tillid til nyhedskilder til en nostalgi for hvordan tingene var før. Canon spiller en rolle i de teknologier, der driver disse tendenser - hvad enten det er et spejlfrit kamera eller en hjemmeprinter - og vi vil fortsætte med at udvikle innovative værktøjer, der gør det muligt for brugerne at nå deres kreative potentiale gennem interaktion med verden omkring dem. "

1. Nostalgi i nutiden

Folk finder trøst i fortiden - se bare på den virale "Me at 20" -trend tidligere i år [1] og fremkomsten af ​​selvudgivne pjecer - et resultat af folks sult efter æstetik fra tilsyneladende enklere tider. I de to måneder efter nedlukningen blev antallet af Google-søgninger indeholdende "80'erne" eller "90'erne" næsten fordoblet. Undersøgelser estimerer, at tendenser som nostalgi følger et 30-årigt mønster [2]. Det vil sige, vi kan forvente at se et skift fra nostalgi til 80'erne til 90'erne i 2021, der vil vare hele tiåret. Hos Canon forventer vi, at dette vil have stor indflydelse på de visuelle tendenser næste år, da nostalgi i 90'erne vokser i popularitet.

Nostalgi afspejles ikke kun i de billeder, vi tager, men også i de produkter, vi køber. Enhederne, der bruges til fotografering og filmoptagelse, fortsætter med at kombinere retrostil med de nyeste funktioner, såsom printere i lommeformat, der udskriver fotos direkte fra smartphonen. Ligeledes kan algoritmer og filtre, der bruges til at behandle og redigere billeder, genskabe de små skønhedsfejl, vi kender fra ældre fotografier.

2. Kunstig intelligens bliver almindeligt inden for billedteknologi

Kunstig intelligens (AI) er ikke noget nyt, med det vi hidtil har set, er det kun en brøkdel af den virkning kunstig intelligens, maskinlæring og dyb læring vil have på samfundet. Selvom der stadig vil være behov for menneskelig ekspertise, vil stadig nye fremskridt inden for kunstig intelligens mindske kløften og gøre det muligt for amatørfotografer at tage professionelle fotos. Canon mener, at AI-aktiverede enheder og teknologier bliver mere almindelige i den daglige indholdsproduktion i 2021, når folk ser potentialet for at tage fantastiske billeder hurtigt og nemt uanset færdighedsniveau.

Der er også en forventning om, at billedteknologi, der bruger kunstig intelligens, fortsat vil vokse i popularitet, især med hensyn til hvordan det kan strømline dagligdagen. Nylige rapporter viser, at 62 procent af årtusindgenerationen ønsker muligheden for at søge ved hjælp af billeder - snarere end nøgleord - over enhver anden ny teknologi [3]. Så vi kan forvente tilbagelevering af enheder som Googles smarte briller og livslogning - et arkiv med daglige aktiviteter, der vil generere enorme strømme af billeder, der skal tages, indsamles, fortolkes og arkiveres. Der kan komme en dag, hvor kunstig intelligens for eksempel kan udfylde vores sociale mediestrømme med billeder, der er bragt ind for os og offentliggjort med kommentarer, der efterligner den måde, vi ordfører os selv og vores personlighed på.

3. Avanceret videomanipulation og genopretning af tillid

Enorme mængder brugergenereret indhold, kontroversielle algoritmer på sociale medier og en stigning i sammensværgelser har fået mange til at mistro oplysninger. Avanceret videomanipulation (deepfake) - en metode, hvor nye billeder eller videoer kombineres og kopieres til originalen - er blot en af ​​de teknikker, der bidrager til falske nyheder og online-svindel.

Værktøjer til indholdsproduktion ændrer sig, og det samme gælder godkendelsesværktøjer, og vi forventer at se en fremkomst af tjenester og funktioner, der øger pålideligheden af ​​videoer og billeder. Teknologiske fremskridt vil hjælpe med at bekæmpe mistillid i medierne, såsom evnen til at integrere metadata, der angiver, hvornår og hvor billedet blev taget, samt tagging af fotos med redigeringshistorik.

4. Kropsneutralitet - den nye kropspositivitet

Det er ikke noget nyt, at sociale medier har haft stor indflydelse på forventningerne til kropsbillede, og i så meget som 18 procent af alle indlæg på Instagram er der brugt en form for filter [4].

Heldigvis ser vi en ændring. 2020 har fået folk til at genoverveje, hvad der virkelig er vigtigt, og som et resultat kombineret med vendinger mod mangfoldighed, inklusion og tolerance i samfundet ser vi, at der nu er mere fokus på, hvad kroppen kan gøre, i stedet for hvordan det ser ud - en filosofi om kropsneutralitet. I 2021 mener vi, at der vil være mere fokus på at fejre fysiske præstationer snarere end et smukt ydre, og at der vil være større efterspørgsel efter uredigerede, mere komplette billeder. Dette vil føre til, at mærker og medier i højere grad bevæger sig væk fra at promovere en bestemt type skønhed. Som et resultat bliver feedere til sociale medier også mere troværdige, forskelligartede og ufiltrerede.

5. Forbedring af hjemmekontoret og hjemmeprinter revolution 2.0

Nedlukning og krav om fysisk afstand har tvunget medarbejdere ud af kontoret og derhjemme. Arbejdet udføres fra spisebordet, i sofaen, i sengen og for et par heldige mennesker på et separat hjemmekontor. 78 procent af medarbejderne siger, at de gerne vil arbejde hjemmefra fra tid til anden, selv når der ikke er nogen covid-19-begrænsninger [5].

Til at begynde med var hjemmearbejderne fast besluttede på at få det bedste ud af situationen og fandt et midlertidigt sted derhjemme, hvor de kunne sidde og arbejde. Nu hvor situationen med et hjemmekontor er blevet en mere permanent løsning for mange, har flere skabt en bedre arbejdsplads. Dette har øget behovet for printere, der kan bruges både til arbejde og mere kreative aktiviteter. En ny revolution inden for hjemmeprint nærmer sig - det andet efter at computeren virkelig kom ind i de tusindvis af hjem i 1990'erne. En undersøgelse af hybridarbejde afslørede, at tre fjerdedele af de britiske arbejdere udskriver hjemme, og 64 procent af hjemmearbejdere, der rapporterede højere produktivitet, sagde, at de udskriver mere end de gjorde på kontoret [6]. I USA har 48 procent af virksomhederne tildelt deres egne printere til medarbejderne, og yderligere 34 procent planlægger at gøre det [7]. Globalt vil trenden med hjemmeprint og hybridmodeller fortsætte i det kommende år.

 

aar 280

Selskabet har en stak årbøger til salg. For at se mere, klik her

Vigtige datoer

Social Share