Du kan se Dansk Fotografi i elektronisk form ved at logge dig ind på sitet.
Tryk "Alt om SDF" og herefter "Dansk Fotografi" og vælg det blad du vil se.

 

Selskabet har en stak årbøger til salg.

For at se mere, klik her

 

 

 

 

For os der elsker billeder!

Vi er en fotografisk sammenslutning af fotoklubber og personlige medlemmer

 


KONKURRENCE I FOTOGRAFI
 

Author: Michael Holm Hansen
 
Kan vi på retfærdigvis konkurrere i billeder? Har vi ikke alle sammen forskelligt syn på hvad et billede siger os, det være indenfor fotografi, maleri, skulptur osv. Og hvad er kunst? Hvis vi går videre, er kunst ikke det, den enkelte person mener om netop det værk hun/han synes er kunst.
Når det så er sagt, så kan vi alle sammen nok godt se når et Street foto, pressefoto, sport, katastrofer, ulykker mm fortæller en historie, men igen, lidt forskellig historie, alt efter hvilket øje der ser. Kort sagt et billede der siger mere end ord. Når vi så kommer til natur, arkitektur og portræt hvor vi har lært nogle retningslinjer, bla. for hvor det gyldne snit i billedfladen skal ligge, hvor skarpheden på det enkelte øje skal være osv. osv.

Selv når vi holder os inden for rammerne af hvad vi har lært, ser vi stadig forskelligt på det enkelte motiv, og det er vi, heldigvis, nød til at accepterer. Det synes jeg er en rigtig god ting, for hvor ville det blive kedeligt, at se ensrettede billeder på en udstilling.

Når vi sidder som ”dommer”/billedbedømmer ved en konkurrence, er der igen stor forskel på den retfærdighed det enkelte billede får. Hvis man er dommer i en klubkonkurrence, hvor vi sædvanligvis har billederne liggende i længere tid, vi kan se på dem, flytte rundt på dem i rækkefølge, for jo længere tid vi ser det enkelte billede, jo højere op kan det komme, eller længere ned. Igen vil der være forskel på hvem det er der bedømmer. Har den enkelte dommer et bestemt billedsyn, et bestemt emne, hun/han går meget op i? Det kan ha `indflydelse på hvor på skalaen det ender.

Når vi sender billeder til store nationale, og internationale konkurrencer, så skal vi tænke anderledes, for på de fleste saloner vil der ikke være den tid til at se det enkelte billede, som ved vores klubkonkurrencer. Her skal billedet, for at komme i betragtning til bare en antagelse, være noget der springer i øjnene ret hurtigt efter det kommer op. Der er ikke mange sekunder til at nyde det enkelte billede, og derfor skal det i de fleste tilfælde være noget der fænger hurtigt. Det kan være enkle farver, kontraster eller andet der springer i øjnene med det samme.

Der er eksempler på, ved klubkonkurrencer, billeder der ikke kom på tavlen, som vi siger, ved en konkurrence den ene måned, hvorefter det samme billede er endt på en førsteplads ved efterfølgende konkurrence. Det fortæller lidt om hvor forskelligt vi ser på billeder, og det er meget forskelligt hvad der bliver antaget. Jeg har eksempel på billede der fik en sølvmedalje ved The Golden, men slet ikke blev antaget på Den Nationale. Det siger igen lidt om forskelligt billedsyn.

Kan vi så tale om retfærdighed ved billedbedømmelse når vi har forskellig billedsyn? Ja, det synes jeg godt vi kan. I sidste ende er det ikke sikkert vi kan holde ud at se på et billede i længere tid, fordi det er blevet antaget på en stor udstilling ved kort tids bedømmelse. Generelt synes jeg et billede fortjener længere tid når det skal bedømmes, men det er der sjældent mulighed for på de store saloner, hvor der ofte skal bedømmes, flere tusinde billeder. Modsat klubkonkurrencer hvor vi har billederne i længere tid, og hvor der ikke er så mange billeder der skal gennemgås.

Peter Carstensen
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Copyright © 2017. All Rights Reserved.